יום רביעי, 6 ביוני 2012

אימון גזירה במספריים Scissor Practice Pages



http://www.makinglearningfun.com/themepages/ScissorPracticePage.htm


















 התפתחות מוטוריקה עדינה בגיל הרך חשובה להתפתחות הילד. מהם הפעולות המערבות מוטוריקה עדינה? מה כולל המונח מוטוריקה עדינה ? כיצד מתפתחת מוטוריקה עדינה ? וכיצד ניתן לעודד התפתחות מוטורית עדינה במידה וזאת מתעכבת ?

 התפתחות מוטוריקה עדינה של ילדים בשנים הראשונות לחייהם חשובה ונדרשת לתפקודם היומיומי. לנו המבוגרים אין דבר יותר פשוט מלאחוז עיפרון, לנעוץ נעץ בלוח או לקשור שרוכים ,אך לילדים צעירים ולילדים עם איחור בתחום מוטוריקה עדינה כול פעולה כזאת עשויה להיות אתגר אמיתי. למעשה, עד שאנחנו המבוגרים לא נצפה במאמץ של ילד בן שלוש לאחוז בעיפרון ולשרבט או ובמשך הזמן והמאמץ של ילדה בת ארבע לשרוך שרוכים לא נזכר עד כמה התפקודים המוטורים העדינים האוטומטים שלנו דורשים מיומנויות ידניות שילדים צעירים רק מפתחים.

 ילדים זקוקים ליכולות מוטוריות עדינה בכול תחומי החיים. הם זקוקים ליכולת אחיזה עדינה כדי לאחוז כלי כתיבה ולצייר בקלות, הם זקוקים לשליטה מוטורית עדינה בתנועות היד כדי לבנות מגדל קוביות מבלי להפילו והם זקוקים ליכולות תכנון תנועה ותנועות יד מגוונות כדי לפתוח את קופסת האוכל, לכפתר כפתורים ולשרוך שרוכים. למעשה ניתן לומר שתפקודים מוטורים עדינים הם הבסיס ליכולות המשחק, הלמידה והתפקוד היומיומי. המושג מוטוריקה עדינה הינו מושג נפוץ בתחום הריפוי בעיסוק וכולל מרכיבים רבים (צדדיות, דומיננטיות ידנית, תכנון תנועה, אחיזה עדינה, יכולות מניפולציה תוך ידנית ,שליטה מוטורית, הפרדת תנועה, זריזות ידנית, חציית קו אמצע, יכולת בילטראלית ועוד ועוד).

 התפתחות יכולות מוטוריות עדינות מושפעת מגורמים רבים. שלושה מהם הם: גיל , גיריה סביבתית ותיווך. ככול שהילד גדל תהליכי ההבשלה המוטורית מאפשרים לו לפתח מיומנויות מוטוריות עדינות יותר. לדוגמה, אחיזת העיפרון עוברת מאחיזה גסה בכף היד המתבטאת בציור בלתי מדויק לאחיזה עדינה בכריות האצבעות המאפשרת תנועות ציור מדויקות ונשלטות יותר. בד בבד מתאפשרת ומתחזקת התפתחות זאת עם גיריה הסביבתית (משחקים מוטורים עדינים) ותיווך. ככל שילד מתנסה באופן מדורג במשחקים ופעילויות הכוללות מיומנויות מוטוריות ומקבל תיווך מילולי או מוטורי מותאם כך הוא יוכל לשכללם.

 במידה ונצפה איחור ביכולות מוטוריקה עדינה או קושי במוטוריקה העדינה חשוב לאבחן זאת בריפוי בעיסוק. מרפאה בעיסוק תוכל לאבחן מהו המרכיב או המרכיבים המוטוריים העדינים מהם נובע הקושי והאם מעורבים בו מרכיבים תחושתיים, תפיסתיים, קוגניטיביים (חשיבתיים) או מוטורים גסים נוספים. בהמשך תוכל המרפאה בעיסוק להתאים תוכנית מדורגת לשיפור המרכיבים המוטורים והתפקוד המוטורי שבו מתקשה. לדוגמה, ילד בן ארבע עלול לגלות קושי באחיזת עיפרון עקב סיבות שונות (חולשת אצבעות, קושי בהפרדת תנועות, קושי בתכנון המוטורי ועוד). המרפאה בעיסוק תתאים לילד תרגלי אצבעות ומשחקים שמעודדים את התפתחות המרכיבים המוטורים הנדרשים לאחיזה עיפרון מתאימה. חשוב להבין כי לא כול הפעלה מוטורית עדינה או משחק מוטורי ישפר את יכולותיו העדינות של הילד וגם לא כול תיווך מילולי ייצר את השינוי המיוחל. מומלץ לקבל הדרכה ממרפאה בעיסוק כדי להבין מה הקושי המוטורי, מאיזה מרכיבים מוטורים נובע ומה סוגי ההתערבות היעילים ביותר – תרגילי אצבעות, משחקים, סוגי התיווך, סוגי הדירוג המוטורי וכד') .

 אורית פינצ'בסקי
מרפאה בעיסוק לילדים, M.Sc
מכון התפתחות הילד - ריפוי בעיסוק לילדים ,  כפר סבא


נורמות התפתחות מוטוריקה עדינה  אצל ילדים


 הנורמות הכתובות מטה הם קווים כללים להתפתחות מוטורית עדינה. אי עמידה בהם אינה מבטאת איחור התפתחותי או קשיים. לשם בדיקה של יכולות מוטוריקה יש להיוועץ במרפאה בעיסוק, פסיכולוגית התפתחותית או איש מקצוע  אחר שרכש ידע בתחום התפתחות הילד.  יכולות מוטוריקה עדינה יכולות ציור וצביעה         גיל הילד

 בגיל 3.5 אחיזת עפרון נעשית באמצעות האצבעות, אך בעת הציור כול היד זזה בתנועה אחת (אין הפרדת תנועה).

 גזירה- הילד מראה עניין במספריים, מסוגל להחזיק מספרים, מצליח לפתוח ולסגור אותם, מסוגל לגזור קו ישר (תנועה של קדימה).

 השחלה – הילד מסוגל לאחוז את החרוז באצבעותיו, משחיל חרוזים גדולים, יתכן מעט קושי בהוצאת החרוז.

 

גיל 3.5 מכפתר מספר כפתורים בחולצה ברצף     
 הילד מסוגל לצבוע משטחים קטנים עד בינוניים.

 הילד מסוגל לצייר קווים אנכיים, אופקיים ועיגולים.

יכולת הציור של קווים אנכיים קודמת לאופקיים       גיל 3

 דומיננטיות ידנית לרוב ברורה

 מגיל 4.5 אחיזה בוגרת, האגודל מונח מול אצבע שתיים ושלוש.

 גזירה -  הילד מסוגל לגזור צורות פשוטות כמו עיגול וריבוע, מזיז את הנייר ביד האוחזת בעת גזירה

 השחלה – הילד מסוגל להשחיל חרוזים קטנים
 כול השלבים

תיאום דו צדדי - מתחיל להשתמש ביד תומכת לייצוב הדף 

 מתחיל ללמוד לצייר דמות אדם. תחילה ראש ורגליים (ראשן) ובהדרגה עולים מספר הפריטים.

מסוגל לצייר קווים אנכיים, אופקים ועיגול.
 מצייר צורות המשלבות קווים אנכים עם אופקיים (צורת פלוס לדוגמה).

 לאחר גיל 4.5 לערך הילד לומד לצייר ריבוע וקווים אלכסונים ולכתוב את שמו.          גיל 4

 דומיננטיות יד לרוב ברורה

 אחיזת עפרון בוגרת

 גזירה – הילד מסוגל לגזור צורות מורכבות
השחלה - הילד מסוגל להשחיל חרוזים קטנים       
 הילד מסוגל לצייר דמות איש מתקדמת, עם 6 חלקי גוף ומעלה.

 הילד מסוגל לציירמשולש וצורותמורכבות יותר

 הילד מסוגל להעתיק מספרים ואותיות עם קווים ישרים ברמת  בינונית עד גבוהה  ומספרים ואותיות עם קווים אלכסוניים ברמת דיוק נמוכה עד בינונית.    גיל 5

 דומיננטיות יד ברורה באופן גורף

 משתמש בכלי כתיבה

 

שורך שרוכים    
הילד מסוגל להעתיק מהלוח אותיות ומספרים ברמת דיוק בינונית גבוהה, לקראת כיתה א' מסוגל להעתיק מילים ומשפט מהלוח למחברת.          גיל 6


 התפתחות מוטוריקה עדינה מושפעים בעיקר ממין הילד, גילו, מחשיפה לפעילויות מוטוריות עדינות ותרגול. ככלל בנות מפתחות מיומנויות מוטוריות עדינות מהר יותר מבנים היות וההבשלה המוחית בגיל זה מהירה יותר אצל בנות ונטייתם לתרגל מיומנויות אלו גבוהה יותר. ככל שהילד גדל וככל שנחשף למשימות אלו (בעיקר כאשר הן מלוות בתיווך מילולי ו/או מוטורי) כך ישתפר בהם.

 אורית פינצ'בסקי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה